Wednesday, April 8, 2009

Disability means possibility


a) Dilahirkan dengan kecacatan semulajadi
b) Menerima ketidakupayaan di pertengahan atau di celah-celah perjalanan hidup

Dua-dua situasi itu siapa dan berapa ramai yang mahu ia berlaku? Zero mungkin. Cumanya takdir hidup bukan di tulis dengan tangan kita. Untuk survive dalam kehidupan, mereka harus berusaha mungkin 10 kali ganda lebih daripada manusia yang sempurna anggota. Mahu membuktikan mereka boleh berdiri sama taraf dengan kita, atau sekurang-kurangnya untuk dilihat mereka juga sebahagian daripada kita. 

Music Within a film by Steven Sawalich inspired me a lot. Mengangkat setiap perkara dan ketentuan yang Tuhan ciptakan buat kita adalah perkara paling baik pernah diberikan. No regret at all. Jangan mudah mengeluh dan mengaduh. 

Aku berada dalam situasi stress di tempat kerja lately. Atau mungkin sudah lesu dengan apa yang aku lakukan. Atau mungkin aku tertekan kerana tak dapat bebas bergerak seperti dulu akibat komitmen kerja. Tapi ada golongan lain yang sangat sukar nak dapat pekerjaan. Sanggup berkorban apa sahaja demi mencari sesuap nasi. Stress mungkin tak pernah ada dalam fikiran atau lafaz. Mereka tak berada di tempat aku cuma kerana kekurangan yang mereka ada. 

I am lucky enough. Damn Lucky! Itu pun nak complaint lagi. Seorang teman di Kelab teater Rimba, Syukor yang cacat anggota badan (kaki, badan dan tangannya kecil dan rendah) kini dah berjaya buktikan ketidaksempurnaan itu satu anugerah, bukannya kelemahan. Aku ingat lagi macam mana, setiap kali berjalan keluar dengan dia, hampir semua mata memandang seolah-olah dia alien yang turun dari langit. Aku selalu bangga dapat pegang tangan dia setiap kali keluar berjalan. Dia bagai adik kandung aku. Ketidakupayaan dia adalah secret weapon untuk terus hidup bukannya penghalang. Sedangkan untuk menutup lampu di biliknya pun dia memerlukan bantuan. Tapi itu semua buat dia jadi kuat. Katanya sekarang Syukor dah beli kereta mini cooper. Hasil kerja kuat. Yang mungkin berganda-ganda daripada kita yang sempurna. 

I Miss you darling. Kita dah lama tak makan meggie sama-sama kan.














7 comments:

  1. Baiknya hati ko... Aku teringat filem Irish 'One Left Foot'.

    ReplyDelete
  2. hariry,
    gua tak baik mana lah...

    one left foot, daniel day lewis brilliant gile kan...

    ReplyDelete
  3. Pembetulan: 'My Left Foot'.

    ya. dia gila brilliante!

    ReplyDelete
  4. i miss you too darling hehehheehe

    ReplyDelete
  5. ironi iris,
    u owe me nasi lemak malis. dah 8 kali tak jadi.

    miss u too. :)

    ReplyDelete
  6. so far your taste of movie ke arah genre "touching" Best!
    i love About A Son. Nak ngais setiap perubahan imej.peh!
    And this one buat "Manusia" melihat diri sendiri pada satu sudut yang hina....sgt hina!

    "If you could only see us NOW"!!!

    ReplyDelete
  7. man,
    i ni minah touching. :)

    music within cool kan.

    ReplyDelete

4 April 2018, The Sun.

Walaupun tak berapa gemar dengan gambar saya yang tersengih nakal-gedik itu, namun ini antara sesi wawancara yang paling saya suka sepanja...