Wednesday, April 15, 2009

Simplify

Bila ke Perlis minggu lepas untuk Mighty Mind, aku teringatkan along. Dia anak jati Perlis. Along bekas roommate aku semasa di belajar kat UKM. Lepas dia kahwin, aku tak pernah jumpa dia. Puas call kawan-kawan lama cari nombor dia. Akhirnya kami jumpa juga sebelum aku pulang ke KL. Along dan husbandnya belanja aku ikan bakar. Husbandnya terpaksa tutup mulut sepanjang pertemuan kami. Terlalu banyak benda nak di updates. Bertahun-tahun tak jumpa. Apatah lagi bila ingat zaman-zaman belajar, makan meggie semangkuk bagi-bagi 3 orang, nangis-nangis ingat kat kampung (padahal rumah aku ngan UKM, 15 minit je), gaduh-gaduh berebut boyfriend. 3 jam jumpa along, tak puas rasanya.

Along anak sulung. Ada sorang lagi roommate kami, gelarannya kakak. Aku diorang panggil adik. Kami sebaya, tapi sebab aku lahir november dan semua barang-barang aku kecil-kecil belaka (baldi kecik, beg kecik, barang sikit) sebabnya aku tinggal di Bangi aje, buat pe nak beria bawa banyak barang. Kalau ada benda tertinggal, order je. Abah buat delivery. Sampai habis belajar, melekat nama tu. Sampai sekarang, budak-budak junior pun panggil aku Kak Adik. Manja dan manis. 

Masa along start masuk ke UKM, dia dah pun berkawan dengan husbandnya hampir 8 tahun. Sejak sekolah rendah lagi. Bila dia masuk UKM, memang dalam rancangan hidup dia, habis aje graduasi dia nak kahwin. Makanya rancangan itu benar-benar berlaku. Husbandnya minta kerja di KL dan habis aje majlis lambung topi  gradusi, mereka pun berkahwin. Dari dulu aku tahu along nak jadi cikgu. Dia tiada impian lain. Guru impian paling nekad. Jadi bila dia kahwin, dia minta KPLI. Di tolak. Setiap tahun keluar borang, dia minta tetap di tolak. Akhirnya along tak kerja hanya jaga anak dan surirumahtangga sepenuh masa. Sebelum aku ke Perlis, aku dengar dari kawan-kawan yang lain along kini di maktab. Alhamdulilah, dia dapat juga meggapai impiannya nak jadi pendidik. Anak along dah masuk 4 tahun, tahun kelimanya nanti dia dah ada mama seorang guru. Dan sekali lagi perancangan hidup along masuk balik dalam landasan yang dia mahu.

Aku bertanya along tempat posting nanti. Kata along, di Perlis aje. Kenapa tak nak duduk KL? Iman (nama husband along) kan ada KL? Husbandnya menyambut. Saya pun nak tukar duduk Perlis. Dah confirm hujung tahun ni pindah Perlis. KL dah tak selamat lagi. Kenapa-tanya aku. Macam-macam jenayah, sosial environment yang tak sihat ada di KL. Biarkan anak kami membesar dengan environment yang murni. Along mengangguk seribu kali. Tanda setuju yang amat, sambil bisik pada aku. Along takut! Takut apa? Eishh..macam-macam ketakutan dunia sekarang ni. Biarlah kami kat sini aja - kata along dengan loghat Perlisnya yang tak pernah berubah sejak aku kenal dia.

Masa along hantar aku balik ke hotel, aku peluk dia seerat-eratnya. Aku cium dia sekuatnya, kata padanya - adik pasti rindu along. Masa aku lepaskan pelukan, dia pegang tangan aku. Bisik along - jaga diri. Along memerhatikan aku sampai naik hotel. Aku toleh lagi. Along masih ada. Aku melambaikan tangan dengan hati yang berat sebab entah bila dapat ketemu along lagi. Masa aku baring atas katil, aku teringat along. Kami banyak sekali perbezaannya. Mungkin sebab itu kami boleh bersama. Along-orangnya simple sekali. Memilih untuk berada dalam kehidupan yang simple juga. Ada impian, tapi minima. Ada hasrat, tapi begitu munasabah untuk dilakukan. Ada perancangan, dia tahu perancangan itu mampu tercapai. Sekurang-kurangnya ada idea untuk berjaya dalam setiap percaturan hidupnya. Seolah-olah pilihan-pilihan yang di buat, skalanya empat segi kecil yang punya bucu-bucu yang sudah tahu strategi dan tindakan. Aku punya bentuk mungkin heksagon. Katanya hidup tak harus di comlicated'kan. Jangan ambil risiko atas perkara yang kita tak tahu apa akan jadi. Seharusnya hidup harus menjadi smooth-smooth aje. 

Kadang-kadang aku bertanya, kenapa aku tak simple macam along?


















Sempadan Thailand - Wang Kelian

p/s : Minggu ni tak dapat travel untuk Mighty mind-Kedah pula. The Lost Communication Top 10 untuk Program Karyawan Muda awards sabtu ni. Ajune dah sibuk ajak beli dress. Katanya kalau kalah pun, at least kalah dengan bergaya. hehe

8 comments:

  1. Salam.. maaf, awak ni artis eh? sorry saya dah lama tak tgk tv, sorry sangat2. macam seronok je hidup awak.. kongsi sama2 eh? he..he.. sila lawat blog saya. =)

    ReplyDelete
  2. yep, dia memg artis pun, pernah masuk 1 majalh dulu..kekeke...
    wah, tahniah kak dik, dapat masuk top 10...
    :)

    ReplyDelete
  3. Complicatedly simple... :)

    ReplyDelete
  4. Tomorrow!...
    tomorrow...

    i luv u tomorrow...

    it's only a day...
    away.

    :)

    ReplyDelete
  5. wow.. dapat masuk top 10??
    tahniah...

    simple atau complicated ianya tetap kehidupan kan??

    ReplyDelete
  6. Tok tak punya kawan baik yang boleh dipeluk. X percaya orang agaknya.

    ReplyDelete
  7. anak melayu,
    ye saya mmg artis. hehe

    hazwan,
    mana kamu menghilang ni? lost com punya dvd tak dpt lagi ek? nanti saya burn kan kay.

    ryo,
    yeaahhhh!!! :)

    modot,
    thanks yang. tqvm.

    hariry,
    thanks. :)

    tok rimau,
    tapi faz boleh peluk tok. hehe

    ReplyDelete