Monday, April 6, 2009

Insight Kelate

Di setiap kedai sekitar Kota Bharu, ada banner gambar sultan & sultanah kelantan. Dengan tag line tentang kedaulatan sultan (aku tak ingat tag line nya. sebab menyampah)  Sepenuh-penuhnya. Warna merah pula tu. Aku tak tahu berapa ratus ribu diorang print banner tu. Tapi ia sungguh annoying'kan biji mataku. 

Banyak kedai makan yang tak berapa umphh. Menurut analisis salah seorang crew kami, ramai orang kelantan yang teror masak dah berhijrah ke KL. Sebab tu kalau nak makan tom yam best, kat KL lebih bersepah.

Semua sign board kedai mesti ada bahasa jawi. Mc' D juga dalam bahasa jawi. Cool. Billboard yang menggunakan model wanita, harus bertudung. Aku nampak billboard Fara Fauzana untuk iklan nescafe pakai tudung. Sweet.

Hotel kami betul-betul depan sungai kelantan. Tempat tu dikatakan paling happening sekarang. Kat situ munculnya Winona Ryder dan James Dean kelantan yang berlumba-lumba memperagakan fesyen up to date, makanan-makanan western, isap shisha sampai ke pagi. Macam permandangan di Hartamas square atau Bukit Bintang layaknya. Cuma kecek kelate aje masih utuh. 

Mummy dari dulu pesan, elakkan kahwin dengan orang Kelantan. Dia cakap, selalunya lelaki Kelantan tak boleh berkompromi nak balik raya. Tapi dia tak tahu anak dia selalu sangat terpikat dengan orang kelantan. Orghe Kelate ramai yang Rare la Mummy. Hehe.

p/s : Sesat cari rumah Tok Guru. Nak bergambar sangat. Idola. 














Di setiap simpang lorong Pasar Siti Khadijah, ada pok cik2 main dam. Mok cik2 cari nafkah. Abah kata. Itu culture. Kalau ubah akan nampak pelik. 

3 comments:

  1. Saya pernah ke kelantan. kota bharu juga. bila lihat lelaki yang duduk bersenang lenang, hati saya jadi jengkel.

    Saa percaya sikap tolong menolong bukan bergantung begitu

    ReplyDelete
  2. kalau ke klatan naik keretapi.. mmg best..
    ade pakcik keretapi tu kater... org luar kn pergi kelantan... biar mereka tau...
    huhuhuhu


    p/s: sy suka kelantan.. mereka "kaya"hehehe

    ReplyDelete
  3. ainul,
    abah kata culture. saya bangkang. hehe

    midot,
    oh kwn saya kata sakit pinggang n sakit buntut naik keretapi. jauhh gile. hehe

    kaya? oh gelang sampai lengan ke? :)

    ReplyDelete

4 April 2018, The Sun.

Walaupun tak berapa gemar dengan gambar saya yang tersengih nakal-gedik itu, namun ini antara sesi wawancara yang paling saya suka sepanja...