Tuesday, February 22, 2011

Let the show(s) begin

Tinggal lagi 2-3 hari sebelum show Merocok-rocok berlangsung. Kami sekeluarga sudah pun bump in di Stor DBP untuk bermain dengan blocking lampu dan susun atur di dalam kotak hitam stor yang comel itu. Walaupun dia comel, aura setiap kali masuk di dalamnya begitu merangsang otak dan badan. Sebelum ini training dijalankan di Aswara. Berbeza dengan Hegemoni, kami berlatih di pelbagai tempat. Di Tasik permaisuri Cheras, di Putrajaya, di Muzium Shah Alam dan Aswara. Ramai yang tak tahu aku tinggal di Bandar Seri Putra yang exit sebelum masuk Nilai tu. Atas sikit dari Bandar Baru Bangi. Takde yang tak terkejut kalau tanya : Kau tinggal mana? Mata depa terbeliak and tambah geleng-geleng. Peh, jauh gila kot! Aku selalu cakap, dah biasa. Tiap-tiap hari pun turun KL. Tak rasa apa pun. Plus bila kau buat benda kau suka, turun ulang alik dari Ipoh ke KL pun kau sanggup. Harap-harap Paradoks Production dah kaya nanti, office diorang bukan dekat Rawang atau Sg. Buloh. Tapi dekat Bangi. Hehe.

Okay, aku nak cerita pasal Merocok-rocok. Dalam projek ini, aspek nilai tambah didalamya ialah Randai. Tahu tak randai tu apa? Ia adalah sejenis tarian tradisonal dari Minang yang macam pergerakkan silat tu. Bergerak sambil menepuk-nepuk seluar. Peh, masa awal-awal training hari tu aku balik rumah je rasa sungguh down. Ada beberapa kali hampir nak menangis dibuatnya bila aku tak dapat nak ikut step. Orang lain semua chill aje. Kali ini ramai geng aswara yang involved as pelakon. So, depa ni dah ada asas randai. Cuma aku dengan Syai je. tapi Syai buat bagus je aku tengok. Seriously, aku ada problem untuk ingat step. Walaupun secara logiknya dalam pergerakkan silat tangan kanan keluar, kaki kiri ke dalam. Kalau tangan kiri bergerak, kaki kanan ke dalam. Tapi aku memang ada masalah dalam menentukan logik pergerakkan. Sebab tu kanan kiri bila orang bagi direction masa drive pun aku tak boleh digest. Orang tu kena tunjuk dengan tangan : kanan-kanan (sambil tunjuk dengan tangan) baru aku faham. Jadi menari adalah seni yang paling sukar bagi aku selain melukis. Aku selalu kagum dan rasa adore gila dengan orang yang pandai melukis dan menari. Sebab aku memang tak boleh buat. Aku mengadu dengan Aloy awal-awal training hari tu bila aku rasa give up sebab susah nak ikut step. Aloy..kau menyesal tak ambil aku untuk show ni? Aloy pandang aku dan katanya : Sejak bila kau negatif ni Faz? Pehh..selambak Aloy bagi atas muka aku. Sejak dia kata begitu, aku gandakan usaha. Kat bilik setiap kali balik rumah lepas training di aswara aku akan berlatih. Siap tulis step-step atas kertas supaya aku tak lupa. Melihat video randai. Practise dan practise. Fokus dan paling penting jangan stress. Bila stress kita akan rasa benda tu susah sangat. Enjoy sahaja. Alhamdulilah, aku dah boleh menari randai sambil senyum-senyum. Boleh ingat step-step tu. Walaupun tak perfect dan kadang-kala kantoi, tapi aku enjoy. Yeah, bukan semua orang boleh jadi pelakon. Dan berlakon bukan perkara mudah. Bila aku sedar balik, inilah satu-satunya bidang yang kau boleh jadi semua yang kau mahu jadi. Aku harap lepas ni aku boleh dapat satu watak macam Natalie Portman dalam Black Swan. :P

Aloy memang suka bercerita soal perhubungan. Tentang isi hati dan rasa wanita. Kadang-kadang aku rasa dia lebih feminis dari aku. Haha. Dalam Merocok-rocok, dia masih lagi menyentuh hal perhubungan. Seperti mana dalam Hegemoni. Kali ni tentang kepercayaan dan kecurangan. Macam mana kita boleh bertahan bila kita menghidu kecurangan dalam sebuah perhubungan. Isu ni personal sebenarnya untuk aku. Sebab tu bila ada certain-certain part dalam teater ni aku jadi sayu dan sedih. Marah dan geram. Sebab aku meletakkan diri aku pada tempat seseorang yang aku sayang. Crazy beb! Untuk melihat aku dari sisi yang lain (dark sikit) marilah datang ke show ini.

Sebenarnya aku harap geng-geng rapat, kekasih-kekasih, saudara mara dan keluarga dapat menonton setiap kali aku atas pentas. Yang selalu dengar cerita aku, yang darahnya mengalir dekat dengan aku, yang usap airmata untuk setiap sedih aku, yang biasanya beritahu aku : u go girl, jangan berhenti buat apa yang kau suka, sebab mereka-mereka ni spirit aku. Keberadaan mereka secara fizikal di depan mata aku memberi rasa yang aku tak boleh nak express. See you my lovers! Jangan lupa bawa bunga. Haha.

6 comments:

  1. bunga plastik kira okey tak? yg letak perfume punya.. hehe... *kidding...

    all the best for the show, sis...! and for the whole Merocok-rocok team too!

    ReplyDelete
  2. u go girlllll!! we love u. :)

    ReplyDelete
  3. kami dtg!!!!!!! chaiyokkk sis.

    ReplyDelete
  4. all the best!!! kasi gegarrr.

    wanie-

    ReplyDelete
  5. toto mu....(cap padang besar)February 24, 2011 at 2:16 PM

    "Tapi aku memang ada masalah dalam menentukan logik pergerakkan. Sebab tu kanan kiri bila orang bagi direction masa drive pun aku tak boleh digest. Orang tu kena tunjuk dengan tangan : kanan-kanan (sambil tunjuk dengan tangan) baru aku faham"

    ~as we have talked during our pillow talk....memang kita sama...kadang2 aku rasa aku cacat sbb benda nih....:-P~
    ~kesekian kali..good luck...insyaAllah aku cuba...(kalau tak,aku akan tertekan setiap kali ko cakap.."blah la ko..show $400 boleh pergi..")

    ReplyDelete
  6. zara,
    tq yang. i dgr u nak dtg kan? :)

    auntie,
    *terharu. thx :)

    nita & wanie,
    yeah. tq. jumpa kat sana. :)

    lida,
    mmg aku akan ckp benda yg sama banyak2 kali sampai kau dah taknak kwn ngan aku. mana MQ?

    ReplyDelete

4 April 2018, The Sun.

Walaupun tak berapa gemar dengan gambar saya yang tersengih nakal-gedik itu, namun ini antara sesi wawancara yang paling saya suka sepanja...