Wednesday, July 2, 2014

Muntah

Terlalu banyak perkara yang kau nak tulis, sampai kau tak boleh tulis satu benda pun. Semua benda yang kau nak tulis jadi stuck dalam kepala. Berpusing-pusing, kau rasa mual tapi tak dapat kau nak muntahkan.

Selepas 2 tahun kau tak tulis apa-apa kat sini, kau akan mula dengan satu semangat nak menulis dengan rajin dan lebih baik dari sebelumnya. Kau nak update tentang jatuh bangun hidup kau sepanjang 2 tahun. Kau nak kritik tentang dunia. Kau nak salahkan manusia dan birokrasi. Kau nak cerita tentang kucing kau yang dah beranak, tentang hidup selepas berkahwin, tentang pengembaraan kau di Bali dan Phuket, tentang kawan-kawan yang datang dan pergi, tentang art scene, tentang buku puisi baru kau, tentang pencarian diri, tentang impian, tentang inspirasi, tentang mak abah yang dah semakin tua dan perlu kau jaga. Hermmm. Terlalu banyak. Terlalu banyak.

Entah apa yang kau buat sampai kau tiada masa langsung menulis di sini. Keselesaan mungkin.

Mari pecahkan keselesaan itu. Tilam akan terus menarikmu untuk terus lena. Namun akal dan hatimu ada untuk berbicara.

"Tulislah untuk menemui Tuhanmu."

No comments:

Post a Comment

4 April 2018, The Sun.

Walaupun tak berapa gemar dengan gambar saya yang tersengih nakal-gedik itu, namun ini antara sesi wawancara yang paling saya suka sepanja...