Friday, February 19, 2010

Awkward Moment


Balik kampung untuk Chinese New Year tahun ini, dengan dua mobil. Aku kali ni malas gila nak drive, makanya aku naik dengan adik aku. Boboy. Kami selang-seli drive. Boboy adik yang keluar selepas beberapa tahun aku dilahirkan. Jarak kami agak jauh. Dia selalu dijadikan jolokan anak manja, lebih manja dari ajune (my only beloved sister in family) walaupun cik ajune adalah yang bungsu. Dari sejarah dan report-report kejadian yang lepas, memang terserlah kemanjaan Boboy. He must get what he wants. Kalau tak dapat, dia mengamuk.

Dalam manja-manja Boboy, dia paling mudah express rasa dan cinta dia pada adik-beradik dan family. Dia tak malu untuk cium, dakap, beritahu through mouth to mouth conversation, telefon, sms atau apa sahaja jenis benda/perkara yang boleh menghubungkan. Ada dari sesetangah dari kita merasakan, We are siblings. So we no need to express our feelings. We already know. Always exist. Aku pun begitu juga. Sometimes. Selalu meminta dan berharap orang lain akan faham tanpa beritahu. Buat dan nyatakan. Sepatutnya dia jadi lebih kuat.

Perasan tak, akan ada awkward moment bila kita berdua dalam kereta? Bila kita stuck dalam kubikal seperti kereta, kita akan rasa janggal. Walaupun kita berada bersama orang yang rapat, bertahun-tahun kita kenal, apatah lagi dengan stranger, yang baru nak kenal-kenal. Jadi kita akan cari idea tentang topic perbualan untuk memusnahkan rasa awkward itu.

Macam aku dengan Boboy, kami tune ke radio Sinar. Duk mendengar celoteh Salih Yaakub. Kemudian gelak sakan. Kemudian kami sembang hal-hal keluarga dan kehidupan masing-masing. Kerja dan sebagainya. Masing-masing akan cari topic untuk sama-sama tidak rasa pelik dan janggal berada lama dalam kereta. Aku selalu percaya yang kejanggalan atau rasa pelik untuk bersama dengan individu selalu boleh di selesaikan. Kita dengan human being. Bukan dengan hantu atau binatang.

p/s : Teringat masa dating pertama dengan kekasih. Bila kami senyap tiba-tiba, mencari-cari idea apa nak sembang, aku akan cakap - haa....awkward moment..awkward moment. Kami ketawa. Dan sekarang dia akan cakap - Awkward moment kita dah hilang kan sayang? Aku selalu senyum aje. Tak angguk dan tak geleng. Sebab aku selalu rasa awkward moment tu akan selalu ada. Manis. Tapi kau takkan boleh beritahu rasa manisnya bagaimana.

5 comments:

  1. sweet nyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
  2. greatest brother and sister.love.love

    ReplyDelete
  3. abg wida plak tak payah tunggu awkward moment sbb dia mmg dh awkward..hahaha

    ReplyDelete
  4. aww..sy jeles..mcm mne kalau sy plak ngah?
    klau dlm kete ngn abg..mcm tk de org kt sblh..
    hantu yg drive..haha..kesiankn..pena try..tp kne mara..haa..boringnye!

    ReplyDelete

4 April 2018, The Sun.

Walaupun tak berapa gemar dengan gambar saya yang tersengih nakal-gedik itu, namun ini antara sesi wawancara yang paling saya suka sepanja...