Wednesday, October 20, 2010

Santapan Jiwa


Saya dikhabarkan buku dengan nama asalnya : Cherish Your Life hasil tulisan Arvan Pradiansyah sudah pun berada di pasaran buku tempatan agak lama setelah saya menyerahkan manuskrip terjemahan di meja editor di Penerbitan Casa Delima. Alhamdulilah, saya berpeluang menterjemahkan buku ini ke dalam bahasa kita. Satu tugas yang dah lama saya nak buat. Banyak buku-buku bagus yang sepatutnya di terjemah ke bahasa kita seperti mana yang negara Indonesia buat. Semasa saya membuat kerja-kerja terjemahan buku ini, saya jadi bersemangat. Feel dia lain macam. Buku ini mengambil banyak contoh-contoh hidup yang berlaku sehari-harian yang dekat dengan kita. Bila baca kita rasa situasi itu seolah-olah berlaku dalam hidup kita. Rasa real. Saya dapat percuma buku ini sebab saya penterjemahnya, untuk anda semua kekasih-kekasih saya bolehlah dapatkan di book store yang berhampiran.

Dalam menghadapi setiap pemasalahan, bencana dan musibah janganlah kita sibuk dengan pertanyaan Why, tetapi cubalah bertanyakan What apa yang boleh dilakukan dengan situasi ini. Otak kita seperti komputer yang dapat beroperasi dengan menekan butang-butang. apabila kita menekan butang Why maka otak kita akan mencari penyebabnya. Tetapi sayangnya, dengan punat Why ini juga kita tidak dapat melakukan apa-apa. Jadi untuk merangsang agar kita selalu berorientasikan kepada tindakan, tanyakanlah What, apa yang harus kita lakukan untuk menghadapi masalah ini?

Misalnya dengan mengatakan "Majikan saya bersikap autokratik" kan lebih baik jika mengatakan "Saya harus mencari cara agar dapat bekerjasama dengan majikan saya."

Menyalahkan orang lain adalah sikap bawaan. Ini adalah sebuah bentuk mekanisma pertahanan diri (self defence mechanism) yang dimiliki oleh semua orang. - m/s 90



*Lepas ni tak payahlah nak tanya dan cakap 'why' lagi. Dia tak akan pernah menyelesaikan apa-apa. Sebab cakap banyak tak buat pun tak guna.

“Contemplation often makes life miserable. We should act more, think less, and stop watching ourselves live.”

4 comments:

  1. Buku yang bagus untuk orang yang suka lari dari masalah macam saya =D

    ReplyDelete
  2. memang kamu yang menterjemahnya kakak?
    ada di jual di DBP kan hari tu?


    rugi tak beli. sebab duit dalam purse ada RM10 je, takut tak jumpa ATM. isk

    ReplyDelete
  3. besi,
    yg tak nak lari dr masalah pun bagus juga. :)

    aishah,
    ye daling. takpe, ada duit lebih nanti boleh beli. :)

    ReplyDelete
  4. saya akn beli 1 copy.hehe. (^^,)

    ReplyDelete