Monday, January 12, 2015

Kuasa kebaikan

Baru-baru ini, di kawasan perumahan kami ada sistem pengurusan baru yang digubal untuk kesenangan penduduk. Ini kerana ketidakcukupan parking lot, menyebabkan kenderaan bersepah di luar kawasan perumahan apartment kami. Kebanyakan penghuni yang mempunyai lebih dari satu kereta terpaksa meletakkan kenderaan mereka jauh. Pengurusan baru menyebabkan kenderaan bersepah di luar dan pengguna terpaksa berjalan jauh untuk masuk ke kawasan kediaman. Saya dan suami tidak merasa sukar dengan pengurusan baru kerana kami mempunyai hanya satu kereta saja.

Pengurusan telah melantik pengawal keselamatan untuk mengawal kenderaan yang banyak dan bersepah di luar. Ini untuk memudahkan pengguna serta tidak menganggu orang awam yang lain. Jadi kalau sebelum ini post guard hanya satu di hadapan masuk kediaman, kini diletakkan seorang lagi guard yang menjaga di tengah-tengah antara jalan keluar masuk ke apartment kami, dan satu lagi guard house yang sedia ada. Namun mungkin kerana sistem ini baru saja beroperasi, maka tidak ada tempat khas seperti pondok yang dibina untuk guard yang menjaga di bahagian tengah-tengah itu. Penjaga yang harus menjaga di situ, dibekalkan dengan sebuah kerusi plastik sahaja.

Setiap kali kami keluar, saya perasan yang seorang pakcik India yang sama akan berjaga di situ. Suami saya yang selalu mengangkat tangan kepada pengawal-pengawal keselamatan kediaman kami, beritahu pada saya yang pakcik india itu pekerja baru. Pernah sekali, kami keluar rumah waktu hujan lebat, pakcik India itu duduk di bangku plastik warna biru itu sambil memegang payung. Luluh hati saya melihatnya. Pakcik itu langsung tidak berganjak dari kerusi biru itu dan terus menjalankan tugas menjaga kenderaan tanpa mempedulikan cuaca yang mungkin akan menggugat kesihatannya.

Satu hari adik perempuan saya yang tinggal bersama memberitahu yang ketika dia parking keretanya, pakcik itu mengejarnya. Dia lari ketakutan. Kemudian pakcik itu membuat isyarat 'makan' dengan tangannya sambil memegang perutnya. Adik saya yang dalam ketakutan berhenti dan terus membelikan sebungkus makanan kepadanya. Keesokkan harinya, saya dan suami mengambil keputusan untuk membawa apa saja makanan yang kami ada untuk diberikan kepada pakcik itu. Kalau boleh setiap hari. Tanpa jemu.

Saya ingat lagi ketika kali pertama kami memberikan beliau sebungkus biskut coklat, dia terkejut tetapi lekas-lekas senyum. Giginya sudah tiada, mengingatkan saya kepada ibu bapa saya yang sudah perlahan-lahan tua dan tidak kuat lagi. Bangga dan terharu sungguh dapat membantu walau dengan perkara yang kecil.

Sungguhlah hidup ini adalah untuk memberi sebanyak-banyaknya, bukan selalu menerima dan berbesar bangga.

No comments:

Post a Comment

4 April 2018, The Sun.

Walaupun tak berapa gemar dengan gambar saya yang tersengih nakal-gedik itu, namun ini antara sesi wawancara yang paling saya suka sepanja...