Wednesday, March 18, 2009

Nyanyian bidadari

Mummy aku tak pandai bercerita. Apatah lagi minta dia lagukan puisi. Tapi malam itu masa aku dan Ajune tidur disamping Mummy. Aku dengar ada puisi yang dia cuba nyanyikan. Mata Mummy tertutup tapi bisikkan dia aku dengar walau bibir tidak bergerak. Ajune sudah berlayar dalam mimpi. Aku bangun dan rapatkan tubuh kami bertiga. Aku cantumkan tangan Mummy dengan Ajune. Ajune dengan tanganku. Terasa dingin dan panas berganti-ganti. Terasa kami di tengah lautan luas, atas permaidani ajaib yang terapung. Di temani cuma bulan. Beroleng-oleng di tiup angin malam. Melodi suara Mummy jelas. Macam bidadari sedang menyanyi.

"Tuhan kirimkan anak ku
Kekasih yang baik hati
Yang mencintai dia
Apa adanya...." 

Oh rupanya Mummy risau. Dia mengidam cucu. Pagi esok bangun dari tidur, aku peluk Mummy yang masih lagukan puisinya. 

"Jangan risau Mummy. Angah akan hapuskan juga status sekarang ni. Dan percaya dengan institusi perkahwinan. Cuma nak cari kekasih yang baik hati itu sukar sekali. Sebab angah pun tak baik hati mana."

Baru aku tahu, Mummy belajar puisi dengan Ahmad Dhani. Rupanya Mummy pun Baladewa. 

14 comments:

  1. alhamdulillah!
    finally my sister akan kahwin!!!!!!!!!
    oh yeah..,
    aku kena bgtau satu kampung ni.
    hehehhe.
    (excited lebih)

    ReplyDelete
  2. sumpah, mummy anda juga stylo : gara-gara menjadi baladewa. haha.

    jangan risau akan status. nanti terhapus juga. tunggu msa.

    (tapi kalau dah sampai masa : ajak laah datang. jadi MC kawen anda pun bolehh!)

    rindu anda.

    ReplyDelete
  3. wah..dah nk kawin
    congrats yaaa

    ReplyDelete
  4. ajune,
    berangan! i rasa u kawen dulu kot. hehe

    bobby,
    oh mummy saya mmg cool. hehe. oh kamu kena berebut ngan epul utk jd mc saya. atau korang bergandingan. hehe

    daud,
    kahwin? lalalalalala

    ReplyDelete
  5. tukar status senang je... buleh tukar di facebook. kekekekekeke

    ReplyDelete
  6. "Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yg dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya."
    "Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya, tempat dimana cinta itu ada.."

    ps: rndu k.dik....:)
    -mai-

    ReplyDelete
  7. hariry,
    a'ah. jap aku g tukar status kat facebook. 'goin to be in relationship soon'. hehe.

    mai,
    hye yang. lama tak jumpa awak. pandai bermadah ye skarang. :)

    p/s : nanti saya turun serdang, boleh jumpa k. tcare.

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. hahaha..ajune!fyra skong 100%..ajune bgthu kmpung mane?fyra mau join!hahahahaha..cpat2la angah ye!..haha

    ReplyDelete
  10. fyra,
    berangan la kamu sama kakak ajunmu. hehe

    ReplyDelete
  11. hahaha. kawen kak adek, pasti saya sanggup bergandingan dengan siapa saja.
    siap boleh FOC lagi. hehe.


    ;D

    ReplyDelete
  12. bobby,
    foc? cool. confirm awak mc saya. :)

    ReplyDelete
  13. Angah..

    sy nak jadi pengapit boleh..tk dpt jd pengapit, jadi tukang bagi bunga telur pun jadilah..hehehe

    -dayanie-

    ReplyDelete
  14. yanie darl,
    kamu tolong mummy kutip duit. hehe

    ReplyDelete