Friday, March 20, 2009

Tarian Penghapus Depresi

2 bulan lepas semasa sambutan harijadi bos aku, kami ke Bora Ombak Ampang. Sambil makan-makan kami disajikan dengan live band. Depan stage di biarkan kosong untuk tetamu mencuba tarian poco-poco. Lagu-lagu yang dinyayikan oleh geng live band semuanya dangdut belaka. Kalau pun ia lagu Inggeris yang popular atau lagu melayu, arrangementnya harus ada eleman dangdut. Dan mereka yang hadir ke situ apabila ditanya, menghadirkan  diri hampir setiap malam. Mungkin pesan fresh orange segelas dan kemudian menari sampai ke pagi. Dan kebanyakkannya yang enjoy menari adalah wanita yang umur lingkungan 30 dan 40-an ke atas. Yang lebih dari itu pun ada.

Mummy sekarang ni kalau aku balik, ajak pergi jogging kat Taman Tasik di Bangi. Mummy cakap jogging satu round kemudian di panggil layan poco-poco. Mummy siap minta belikan CD nak belajar menari. Katanya - Seronok Ngah. Step dia simple je. Sambil bercerita, sambil beria menunjukkan step kiri kanan yang berterabur. Tapi aku belum sempat pergi. Ada aku ajak Ajune pergi temani Mummy. Tapi akhirnya kami poco-poco atas tilam. 

Minggu lepas kami dipanggil satu company perabut yang nak buat soft launching. Kena dengan sambutan hari wanita baru-baru ni, CEO company itu menjemput hanya wanita untuk hadir ke launch tersebut sebagai marketing strategi dan promosi perabutnya. Kebanyakkannya terdiri daripada mak-mak datin. Perabutnya boleh dikatakan agak mahal dan ekslusif. Tidak macam IKEA, harganya murah dengan design yang menawan. Memang sukar nak tandingi IKEA yang dah establish, tapi itu yang sedang diusahakan. Majlis memang santai dengan membuka ruang untuk tetamu datang dan merasa sendiri perabut-perabut tersebut. Maksudnya, ketika speech dan launching event tetamu boleh duduk bersepah di atas sofa-sofa di situ. Memang selesa dan santai. Itu yang dicadangkan pihak kami. Dan mereka bersetuju. Makanya ada satu sesi akustik untuk para tetamu sebagai hawa telinga sambil-sambil melihat perabut dan masa majlis jamuan. Tiba-tiba ada seorang Mak datin menjerit : Poco-poco satu! Yang lain menjerit. Yeahhh...Poco-poco. Dan band terus aje mendendangkan lagu poco-poco yang merupakan lagu wajib untuk tarian itu. Daripada seorang yang lead, terus jadi 2,3 barisan. Dah jadi macam pesta dangdut kat situ. Geng-geng kami kat belakang ni cuba-cuba tiru step mereka. Berterabur tak ingat. Tapi saja untuk menyokong dan konon-konon menghangatkan lagi suasana. Memang comel mak-mak datin ni menari. Step mereka sekata. Mungkin training tiap-tiap hari. 

Dah hujung-hujung acara, aku duduk di luar. Seorang daripada mak datin yang menari tadi duduk sebelah aku. Tunggu driver katanya. Sambil tu bual-bual tanya itu dan ini dan sampai kepada perbualan ini.

Aku               : Dashatlah you menari. (gaya test market sikit)
Mak Datin   : Yelah. Hari-hari practise. Dah jadi senaman. (bangga)
Aku               : Yelah. Boleh kuruskan badan juga kan? 
Mak Datin  : Boleh hilangkan stress! Itu yang paling penting. Yelah, kita perempuan ni kena layan laki, kerenah anak-anak. Bussines lagi. Ada poco-poco ni boleh jugaklah hilangkan stress. You takpe. Muda lagi. Tak banyak problem. Hidup pun enjoy je. 

Mak datin itu mengambil kotak rokok dalam tas tangan. Perbualan itu semakin emosional bentuknya. Seperti biasa, telinga aku selalu ada untuk mereka-mereka ini.


8 comments:

  1. ngah!you noe wut..kalau kt sabah ni..poco2 num 1 you noe..ahahah...tak leh bla..my auntie puspanita..mmg geng2 org berumola..ala2 datin..huu..mmg tak bleh di nafikan..poco2 satu tarian yg takkn lpas dek pndangan wanita2..hahaha...nnti kite pun mcm tu kut..awak la yg rasmi dlu..hehe.tp i pun pena tau poco2..best pe!hahahah!
    i miss you sis!

    ReplyDelete
  2. hahahha.
    bosan-bosan, syok jugak layan datin ek?
    hahahah.

    ReplyDelete
  3. good to see you that day at riri's, had fun laughing at stupid things, anyway, bila nak lepak lagi?

    ReplyDelete
  4. fyra,
    okeh. nanti i g sabah, u ajar ye. i ni pengkau. haha

    bobby,
    sebab saya pun bakal jd mak datin. tengah bercinta ngan Dato' XY. haha

    Dr.zul,
    yeah. its so fun lepaking with u Dr. Nanti kita lepak lagi. sembang dan mengumpating. hehe

    ReplyDelete
  5. apabila lelaki menari, si isteri marah lalu menarik telinga lelaki....

    ReplyDelete
  6. azri,
    mana ada tarik telinga. melainkan laki dia sibuk menari dgn org lain. :)

    ReplyDelete
  7. poco-poco buat sy teringat masa mula2 masuk uni dulu. kena ragging menari depan orang ramai2..gila malu, rasa macam faggot pun ada

    ReplyDelete
  8. razaisyam,
    mesti comel kamu menari. :)

    ReplyDelete

4 April 2018, The Sun.

Walaupun tak berapa gemar dengan gambar saya yang tersengih nakal-gedik itu, namun ini antara sesi wawancara yang paling saya suka sepanja...