Wednesday, March 3, 2010

DETIK live in KL

Sesudah tamat Efek Rumah Kaca, aku bergegas ke Kuantan untuk meeting Festival Teater Kebangsaan. Yeah, Pahang layak ke kebangsaan bersama 6 kumpulan yang telah dipilih. Cuma kalinya konsepnya bukan pertandingan. Sudah menjadi Manifestasi. Alasan yang paling jelas semasa semua bertanya kenapa diadakan manifestasi dan bukannya pertandingan, mereka jawab "takde budget!" Oh ya, budget-budget dah melimpah kat program dan event 1malaysia la kot.

Manifestasi adalah persembahan teater sahaja dan tidak akan dinilai. Tidak akan ada anugerah untuk pelakon, kumpulan atau pengarah terbaik. Feedback dari semua produksi ada macam-macam. Ini kerana, mempersembahkan dan semangat bertanding itu rasanya berbeza. Kebanyakkannya akan kata "Ala, buat ala kadar sahajalah sebab persembahan sahaja, bukan pertandingan pun."

Bila aku berbual dengan epul (pengarah), komuniti teater sepatutnya kental. Macam grup teater Koken. Kalaulah dihina, diperlekehkan, dipijak sekalipun semangat untuk buat teater tu sepatutnya tidak akan terpadam. Tak berbaloi kalau sekadar 'buat-buat' aje. Rugi. Jadi kami sepakat untuk memperkemaskan lakonan, persembahan dan keseluruhan cerita ini. Dan cabaran paling besar antaranya ialah, produksi kebanyakkan di Kuantan dan ada beberapa pelakon di KL. Takpelah cabaran semua tu, yang penting ramai kawan-kawan boleh saksikan 'Detik' nanti. Insyaallah akan di adakan pada 3 & 4 April di Auditorium DBKL. Dah dekat nanti, aku akan war-warkan lagi.










a) Meeting at Taman Budaya Pahang
b) I love Kuantan
c) Minum petang di "Simple"
d) Sedang kami training, ada lecturer UMP keluar dengan wajah blur dan berkata : Saya boleh join teater ke?
e) Sakit badan main kat jalan raya
f) Kali ni corus-corusnya lebih agresif
g) Dua Wajah kesayangan hamba

4 comments:

  1. Salam Faz. Di Rumah PENA sabtu ni ada Dialog Orang Muda(DOM) membincangkan soal kebebasan berkreatif adalam konteks seni dan sastera tempatan. Pukul sepuluh kita start. Datanglah. Selepas panel bercakap, kita bagi peluang pendengar untuk discuss, menyatakan pandnagan dll.

    ReplyDelete
  2. sorry kakdek aritu tak dapt trun meeting, hoho byk pulak hal nye.. yeay jom kite gigih ramai2.. hehe

    ReplyDelete
  3. lutfi,
    insyaallah. try dtg nanti.

    dot,
    rugi tak dtg. dpt mkn nasi lemak. :)

    ReplyDelete
  4. Aha! Saya sudah tahu yang mana satu kakak punya kekasih.
    Hihihihihihihi~

    ReplyDelete

4 April 2018, The Sun.

Walaupun tak berapa gemar dengan gambar saya yang tersengih nakal-gedik itu, namun ini antara sesi wawancara yang paling saya suka sepanja...