Saturday, March 24, 2018

Kembara Seni

Ketika bersetuju untuk turut serta dalam kembara seni sekitar Indonesia, kami (saya dan pihak penganjur) brainstorm untuk mendapatkan pakej terbaik kepada peserta yang bakal mengikutinya nanti. Lingkungan dan persekitaran saya sendiri dikelilingi orang-orang yang mengerjakan seni, sastera dan budaya, justeru eloklah kiranya pengembaraan itu nanti meliputi kegiatan yang bersangkut-hubung dengannya.
Kami memilih tarikh (dari kalender aktiviti tahunan) yang juga akan berlangsung festival/karnival/pesta kebudayaan dan kesenian di setiap tempat terpilih. Perjalanan kembara ini bukan saja meliputi tempat-tempat pelancongan yang menarik, tetapi bonusnya kita akan bersama-sama menikmati perayaan sambutan seni-budayanya dan menekuni adat dan budaya masyarakatnya. Seperti yang kita tahu, Indonesia adalah negara yang dikenali sebagai Sorga Seni dunia.
Saya sertakan bersama info lanjut setiap festival/pesta yang akan kita lawati bagi setiap tempat. Supaya anda semua akan lebih merinding dan teruja untuk menempah tempat anda sekarang, sebelum terlewat. Tempat adalah terhad.
Pakej lengkap termasuk tiket pesawat, makan-minum, penginapan dan jalan-jalan. Bawa duit untuk beli buku dan cenderamata saja. Hubungi Zul di talian +601121852938 untuk menempah tempat anda dan sebarang pertanyaan lanjut. Sebarkan pada kawan-kawan dan kenalan yang berminat.
Jom kita jalan-jalan bersama dan berpesta budaya!
BALI (5-8 JULAI 2018)
PESTA KESENIAN BALI
Pesta Kesenian tahunan di Pulau Bali menyorot seni dan budaya Bali yang unik. Edisi ke 40 tahun 2018, Pesta Kesenian Bali akan diselenggarakan dari 9 Jun hingga 7 Julai 2018, berpusat di Taman Budaya - Art Center di Denpasar, ibukota Bali.
Selama satu bulan, penuh dengan pelbagai acara seperti tarian, muzik dan ekspresi seni Bali yang terbaik. Terdapat pertunjukan tari dan muzik harian bersamaan dengan aktiviti budaya dan komersial yang padat–di mana secara harfiah seluruh Bali akan berkumpul di kota untuk menyajikan persembahan seni dan kebudayaan.
Festival sepanjang bulan akan dimulai dengan parade para pembuat persembahan, sebuah pertandingan seni dan kostum berkilauan dari semua daerah di Bali dan sekitar daerah di Indonesia lainnya.
Selain itu, ada drama tari (Sendratari), teater Bali Moden, bengkel fotografi, festival kuliner dan pertunjukan muzik. Juga akan ada pertandingan menarik seperti bikin filem dokumenteri, ukir tangan, penulisan sastera, lukisan, fotografi dan lain-lain.
Setiap tahun, Bali Arts Festival atau Pesta Kesenian Bali menampilkan tarian klasik pulau ini, seperti legong, gambuh, barong, bola gemblungan, tarian topeng dan sejenisnya.
Sejarah 40 tahun lamanya, Bali Arts Festival atau Pesta Kesenian Bali telah menjadi media untuk melestarikan seni dan budaya Bali yang unik dan ternama, sekaligus meningkatkan kesejahteraan rakyatnya.
ACEH (9-12 OGOS 2018)
PEKAN KEBUDAYAAN ACEH 7
Pekan Kebudayaan Aceh (PKA) ke-7 akan berlangsung pada 5 hingga 15 Ogos 2018, dengan lokasi utama di Taman Ratu Safiatuddin. Aktiviti juga berjalan di Taman Budaya, Taman Sari, Lapangan Blang Padang, Muzium Aceh, Museum Tsunami, Taman Putroe Phang, Gedung Chik Di Tiro dan AAC Dayan Dawood.
Berbagai aktiviti budaya akan mengisi jadual, antaranya pertujukan seni tari tradisi dan aneka pertandingan, pameran budaya dan banyak lagi. Antara kesenian terkenal di Aceh seperti Rapa’i, Seurune Kale, Tari Seudati, Tari Ranup Lampuan, Tari Guel, Pakaian Aceh, dan lain-lain.
Pekan Kebudayaan Aceh (PKA) ini merupakan acara pesta kebudayaan Aceh terbesar 4 tahun sekali yang mengumpulkan seluruh khazanah budaya yang ada di daerah Aceh. Acara terakhir dilaksanakan pada 20-29 September 2013 yang lalu di Taman Sulthanah Syafiatuddin, Banda Aceh, yang merupakan PKA ke-6.
Bagi melestarikan warisan budaya, agama dan keragaman suku kaum, maka Pekan Kebudayaan Aceh bertujuan membentuk kepribadian masyarakat yang berbudaya dan pelestarian nilai budaya. Serta menumbuhkan pemahaman, apresiasi masyakarat untuk mengangkat nilai budaya, menumbuhkan minat dan kreativiti. Selain dalam usaha mempromosi adat budaya, produk dan pelancongan di Aceh.
JAKARTA (13-16 SEPTEMBER 2018)
INDONESIA INTERNATIONAL BOOK FAIR
Diselenggarakan pertama kali tahun 1980, tahun 2018 adalah perlaksanaan yang ke-38. Sejak tahun 2014 bertransformasi menjadi pameran buku berskala internasional. Menampilkan bukan hanya jualan buku, tapi juga seni budaya, pendidikan dan industri kreatif lainnya.
Pengunjung dari beragam kalangan: pelajar dan mahasiswa, masyarakat umum, dan profesional industri berkaitan. Indonesia adalah pengeluar buku yang aktif, jumlah buku terbit dan pengarang adalah yang terbesar di Asia Tenggara dan sekaligus pembeli terbesar di Asia Tenggara.
IIBF juga menjadi sarana para penerbit dan pelaku industri kreatif untuk berinteraksi dengan konsumer. Indonesia International Book Fair (IIBF) 2018 akan dilaksanakan di Cendrawasih Room dan Plenary Hall, Jakarta Convention Center pada tarikh 12-16 September 2018.
IIBF is not just a book fair, it’s a book affair!
JOGJA (11-14 OKTOBER 2018)
PESTA BONEKA #6
Pesta Boneka adalah pesta boneka antarabangsa yang dimulakan dan dihoskan oleh Papermoon Puppet Theatre sejak tahun 2008 di Yogyakarta-Indonesia. Pada tahun ini akan diadakan pada 12-14 October 2018 dengan temanya 'The Journey".
Papermoon Puppet Theatre telah terkenal sebagai artis boneka kontemporeri dari Jogja, Indonesia yang mempersembahkan karya mereka sama ada di Indonesia, atau di negara lain.
Tidak hanya dihadiri oleh artis-artis wayang kulit, Pesta Boneka telah menjadi tempat di mana orang dapat melihat bagaimana boneka menjadi utusan yang menyampaikan pesan dalam pelbagai bentuk, melalui berbagai budaya yang berbeza-beza.
Bagi penonton, kehangatan pesta itu akan menyambut mereka lebih daripada apa-apa perayaan lain–keintiman menjadi perkara yang pasti memberi kepuasan. Dan bagi peserta, Pesta Boneka pasti membawa mereka perjalanan yang sangat berbeza untuk mengalami kekayaan budaya, dengan cara yang intim.
Boneka yang di gunakan sebagai pertunjukan berupa abstrak dan sesuai dengan namanya Papermoon yang bererti Kertas Bulan. Boneka yang dibuat ini memiliki wajah seperti bulan. Persembahan Papermoon semakin terkenal dengan penampilan mereka di filem Ada Apa Dengan Cinta 2.
Dengarnya seniman teater Fasyali Fadzly akan membuat persembahan teater bonekanya di acara ini. Mewakili Malaysia. Tentu seronok kita bersorak dan menyokong persembahannya nanti.
BELITUNG (11-18 NOVEMBER 2018)
FESTIVAL TANJUNG KELAYANG
Tentu semua tahu mengenai filem Laskar Pelangi? Filem Laskar Pelangi adalah filem pertama yang mengangkat tentang Shurga Kecil di Bangka Belitung, dan salah satu yang sangat terkenal iaitu Pantai Tanjung Kelayang. Keindahan Pantai Tanjung Kelayang mempersonakan, bahkan Pantai Tanjung Kelayang termasuk dalam list tempat wajib kunjung di Indonesia.
Terdiri dari 10 kegiatan pendukung rangkaian acara : festival kuliner khas hasil laut, festival layang-layang, Bangka Belitung Fashion Carnival, festival vlog dan pertandingan fotografi, pameran seni, festival band dan lain-lain. Acara akan berlangsung pada 15-19 November 2018.
JOGJA (6-9 DISEMBER 2018)
JOGJA NETPAC ASIA FILM FESTIVAL
Jogja-NETPAC Asian Film Festival (JAFF) merupakan festival film Asia yang berfokus pada perkembangan film-film Asia. Bermula dari komuniti filem independen yang tersebar di Yogyakarta dan sekitarnya, festival ini tidak hanya bertujuan untuk mengenalkan filem Asia kepada publik yang lebih luas di Indonesia, ia juga memberikan lebih banyak ruang kreatif seperti seni, budaya dan pelancongan.
Sejak penyelenggaraannya yang pertama kali pada tahun 2006, JAFF bekerja sama dengan NETPAC (Network for the Promotion of Asian Cinema), sebuah organisasi filem dan budaya untuk negara-negara Asia yang berpusat di Kolombo, Srilanka. Dalam kegiatannya, NETPAC melibatkan para kritikus, pembuat filem, penyelenggara festival, kurator, distributor dan peserta pameran, serta para pendidik.
Pada tahun 2017, JAFF telah berkembang dengan tidak hanya menayangkan filem-filem Asia, namun juga filem-filem yang berasal dari negara Pasifik seperti Australia, Fiji, dan Selandia Baru. JAFF 2018 akan berlangsung pada 1 hingga 8 Dec 2018.



Pesta Kesenian Bali

Pesta Kesenian Bali

Pekan Kebudayaan Aceh

Pekan Kebudayaan Aceh

International Indonesia Book Fair

International Indonesia Book Fair

International Indonesia Book Fair

Festiavl Tanjung Kelayang, Belitung

Festival Tanjung Kelayang, Belitung

Festival Tanjung Kelayang, Belitung

Pesta Boneka

Pesta Boneka

Pesta Boneka

Jogja Netpac Asian Film Festival

Jogja Netpac Asian Film Festival

No comments:

Post a Comment

4 April 2018, The Sun.

Walaupun tak berapa gemar dengan gambar saya yang tersengih nakal-gedik itu, namun ini antara sesi wawancara yang paling saya suka sepanja...