Thursday, January 6, 2011

Sukan dan Sihat

Malam semalam aku dapat tawaran berlakon feature film untuk final project student sebagai main cast. Shoot hujung January ini. The best thing pasal filem ni ialah menggunakan bahasa Indonesia sebab characternya nanti adalah warga Indonesia. Aku tak baca lagi skripnya. Mereka sedang dalam proses translation ke bahasa Indonesia. Aku terima sebab pertama aku pernah bekerja dengan mereka. Kedua cara dia approach aku untuk terlibat sangat down to earth dan penuh sopan santun (yeah, aku memang suka orang yang polite dan respect orang lain), dan ketiga sebab characternya bagus. Sebenarnya aku tak boleh cerita banyak sangat tentang project ini, kalau dah dapat green light dari mereka nanti baru boleh dihebah-hebahkan. Ini satu berita yang agak gembira untuk awal tahun 2011 ini. Sebab aku dah gian nak berlakon weh.

Kerja-kerja penulisan untuk produksi Chilli Pepper sudah selesai 1 january lalu. Sedang proses amendment dan menunggu tarikh confirm untuk shoot. Dalam minggu kedua January nanti aku akan ke Endau Rompin, Tok Bali Kelantan, Johor, Jelebu untuk shooting tempat-tempat penternakan dan pertanian. Nampak macam boring kan? Tapi sebenarnya it's quite interesting sebab sebagai script writer bila kau buat research dan buat treatment program, kau dah boleh imagine shootingnya bagaimana nanti. Masa aku dengan team recce pasal penternakan udang galah that day, peh memang teruk sangat rasanya. Ada satu part ni masa pekerja-pekerja membuat aktiviti menangkap udang, masa mereka memasang jala dan perlahan-lahan merapati tebing untuk memerangkap udang, udang galah melompat-lompat sebab takut kena tangkap. Masa tu memang satu moment menyentuh la bagi aku. Lawa sangat permandangannya. Beribu-ribu udang melompat seolah macam air pancut. Tapi sebaliknya ada perasaan lain yang selubungi aku. Emosi udang-udang itu. Erm, anyway mereka dijadikan untuk dimakan kan. What to do. Untuk shooting nanti, aku harap aku boleh turun ke lokasi rasa pengalaman-pengalaman itu. Episod yang masih belum shoot ialah perikanan laut dalam di kelantan, penternakan lembu fitlot, perusahaan kerepek, ikan air tawar dan burung walit. Kalau tak jadi script writer untuk program ni, memang tak ambil tahu pun pasal benda alah ni semua.

Haaa...untuk menunggu waktu-waktu lapang sebelum shooting nanti, aku mengamalkan aktiviti bersukan sebagai salah satu perkara wajib sekarang ini. Pergi gym, berenang dan badminton. Aku rasa aku dah berat sikit. Suka makan. Malam-malam makan nasi lemak. Dan tembam. Alah, tak payahlah nak tipu diri sendiri. Tipu orang memang boleh. Kita aje yang boleh tahu kita kurus ke gemuk. Heh. Aku kena kurus sebab kalau berlakon dalam film nampak macam tempayan. Untuk pentas pula, nanti cepat penat dan rasa berat serta malas nak bergerak sangat. So memang kena kurus. Bukanlah nak kurus sangat, tapi kurus yang sihat. Jadi haruslah bersenam. Aku selalu ke putrajaya aje kalau nak bersukan. Sebab kat sana banyak percint yang ada pusat kejiranan. Jadi semua jenis sukan pun ada. Semoga aku boleh kurangkan dalam 5-10kg lagi untuk nampak fit dan slim. Azam tahun barulah ni kononnya. :P


**Di Malam hari jadi Mummy, 5 January 2011. Bulat kan muka I?

15 comments:

  1. Mcm best je sis. Kat UKM course apa sis?

    ReplyDelete
  2. " Tapi sebaliknya ada perasaan lain yang selubungi aku. Emosi udang-udang itu"

    hidup untuk dimakan.

    hoh.

    ReplyDelete
  3. stingray,
    kau kena ada kat sana, then u can feel it. :)

    rayza,
    yessssss, i tengah usaha kurus cam u la ni. sabar eh. :P

    ReplyDelete
  4. 5-10 kg kakak?

    huih kempeng sangat nnt!!!

    ReplyDelete
  5. salam..hai..hai..selamat tahun baru..x lewat sgt kan..waa..azam tahun baru ye..semoga berjaya..n selamat ulang tahun utk mak awak ye..mak sayapun sambut ulang tahun yg ke 54 thn pada 5.1.2011..semoga Allah merahmati ibu2 dan ayah2 kat muka dunia ni..amin..

    ReplyDelete
  6. anith,
    kena jugak. nak pakai jeans size 25. :)

    hani,
    wow, kim salam kat ur mum. sama besday mak2 kita. mesti ur mum sgt cool dan baik hati spt mummy saya. :)

    ReplyDelete
  7. salam faz, dah nmpk chubby cket dr yg pnah sis tgk bln okt 2010. ms shooting jiwa suci :)

    ReplyDelete
  8. mak saya pesan suruh sampaikan salam kat awak dan mak awak..ye..mak saya cool dan sgt2 baik hati dan saya pasti mak awakpun sama sbb awak cool dan baik hati jugak.. :)

    ReplyDelete
  9. sis,
    masa shoot jiwa suci? alamak, bila tu? kat mana?

    hani,
    yeay! our mother the greatest! :)

    ReplyDelete
  10. :) ms faz and team lepak kt jamil pulut, kt pahang club,kt psr benta,
    sis plak nk "b.ec cket n sihat" kita tgk misi sape dulu b.jy nk?
    skang sis slalu lepek kt putra p10, myb kalu kbetulan faz ade ke sn,bleh tgk faz lg :)

    ReplyDelete
  11. sis,
    sis ke bro ni? adeh. jgn main2.

    freddy,
    helo babe. long time no see. :)

    ReplyDelete
  12. Salam Faz, Sis la ni.. x main2. serius. x baik tipu org kn.. dr kecil lg dah d ajar, menipu tu berdosa. :)

    ReplyDelete

4 April 2018, The Sun.

Walaupun tak berapa gemar dengan gambar saya yang tersengih nakal-gedik itu, namun ini antara sesi wawancara yang paling saya suka sepanja...